EBCED HESABININ DİNDE YERİ YOKTUR
Ebced
hesabı ile, özel alfabetik bir düzenle Kuran harflerinin her birine değer
atanarak kelimelerin sayısal anlamda ifade edilmesi sağlanır. Harflerin her
birine 1'den 1000'e kadar matematik değerler verilmiştir.
Ebced
dizilişine göre Arap alfabesi; “elif, bâ, cim, dâl, he, vav, ze, ha, tı, yâ,
kef, lâm, mim, nûn, sin, ayın, fe, sad, kaf, rı, şın, te, se, hı, zel, dad, zı,
ğayın” şeklindedir ve “ebced” ismini de bu dizilişin ilk dört harfinden almıştır.
Ebced
hesabı ile Kur’ân-ı Kerim’in âyet ve kelimelerinden bir takım tarihler çıkarıla
gelmiş ve bazı hakikatlerin sırlarına bu yol ile ulaşılabildiğine inanılmıştır.
Ebced hesabıyla Kuran’ın bir takım sırlarını keşfettiklerini düşünenler ve
gelecekle alakalı bilgiler vermeye kalkanlar olmuştur.
Rabbimiz
Kuran’da şöyle buyuruyor:
“De ki: Göklerde ve yerde, Allah'tan
başka kimse gaybı bilmez. Ve onlar ne zaman diriltileceklerini de bilmezler.” Neml 27/65
“Şeytanların kime indiğini size
bildireyim mi? Onlar, 'gerçeği ters yüz eden,' günaha düşkün olan her yalancıya
inerler.” (Şuara 221-222)
“Bununla beraber onların çoğu, sadece
biz zan peşinde gider, ama zan gerçek adına hiçbir şey ifade etmez! Şüphesiz
Allah onların ne yaptıklarını çok iyi biliyor.” (Yunus 36)
“Sana kitabı indiren O'dur. O'nun bazı
ayetleri muhkemdir ki bunlar; kitabın anasıdır. Diğer bir kısmı da
müteşabihlerdir. İşte kalblerinde eğrilik bulunanlar; fitne çıkarmak ve te'vile
yeltenmek için müteşabih olanlara uyarlar. Halbuki onun gerçek te'vilini, ancak
Allah bilir. İlimde derinleşmiş olanlar: Biz ona inandık, hepsi Rabbımızın
katındadır, derler. Ancak akıl sahibleri düşünebilirler.” (Ali İmran 7)
Çocuğa isim verilirken hangi
isimler çocuğun doğduğu seneyi ebced hesabıyla verirse, o isimlerden biri
çocuğa verilmiştir. Meselâ: H. 1311′de doğan çocuğa “Mahmud Bahtiyar”,
“Süleyman Hurşid”, “Yusuf Mazhari’, “Ömer Rıza” ve “Recep Servet” gibi
isimlerden biri verilmektedir. Çünkü bunların her biri 1311 etmektedir.
Peygamberimiz
(s.a.s.)’in harflere bir takım sayısal değerler vererek Kuran’daki kelimelere
manalar verdiğine dair, yada ebced hesabıyla ayetleri izah ettiğine dair bir
rivayet bulunmamaktadır. Ayrıca çocuklara isim verirken de ebced hesabı yaparak
isim vermemiştir.
Dolayısıyla
ebced hesabı peygamberimizde örneği olmayan sonradan ortaya çıkarılan bir
bidattir.
İbni
Abbas r.a.’den rivayet edilen hadiste buyrulur ki;
“Muhakkak
ki ebced hesabı yapan ve yıldızlara bakan kimselerin Allah katında hiçbir
nasibi yoktur.” (Sahihtir. İbn Vehb el-Cami (no:669) İbni Ebi Şeybe (6/129)
Beyhaki Sünen (7/240) Beyhaki Şuabul İman (5196)
İmam
Şatıbi Rahimehullah diyor ki; “Bir çok insan Kur’an üzerindeki iddialarında
sınırı aşmışlar ve ona tabiat ilimleri, matematik, mantık, ilm-i huruf gibi
öncekilerin – sonrakilerin bütün ilimlerini yüklemişlerdir. Bu iddia yanlıştır.
Kaldı ki, sahabe, tabiun ve selefi Salihin, Kur’anı ve Kur’an ilimlerini,
Kur’anda bulunan esrarı en iyi bilen kimselerdi. Bununla birlikte onlardan hiç
kimsenin bu iddia doğrultusunda söz ettiği bize gelmemiştir. Onlar, Kur’andan
sadece tevhid delilleri, teklifi hükümler, ahiretle ilgili hükümler ve bunlarla
ilgili konuların ispatına çalışmışlardır. Eğer onların bu iddia doğrultusunda
çabaları olsaydı meselenin esasına delalet edecek şeyler mutlaka bize ulaşırdı.
Böyle bir şey ulaşmadığına göre bu iddianın onlarda mevcut olmadığı anlaşılır.
Bu da Kuran’da onların iddia ettiği gibi bütün ilimlerin esaslarının
bulunmadığına bir delildir.”
Bu yazı daha önce kişi tarafından okundu.
0 yorum:
Yorum Gönder
Lütfen Müslümana yakışmayan küfür içerikli yorumlar yapmayınız.